Wirtualna wystawa alternatywą dla rzeczywistości bez targów?

07 Grudzień 2020

Na początku grudnia 2020 r. świat poligraficzny obiegła lotem błyskawicy informacja o odwołaniu targów drupa 2021 i interpack 2021. Messe Düsseldorf, organizator tych największych imprez branżowych świata, ostatecznie ugiął się pod naciskiem covidowej rzeczywistości i w obliczu drastycznie malejącej liczby potencjalnych wystawców, postanowił zrezygnować z tradycyjnej formuły organizacji tej edycji targów na rzecz wydarzenia zdalnego typu virtual.drupa.

Wydarzyła się zatem sytuacja, której nie pamiętają najstarsi uczestnicy tych światowych imprez, ale upływający rok jest pełen takich właśnie zdarzeń. Formuła stacjonarnych targów branżowych nie od dziś zresztą przeżywa trudne momenty i przechodzi przeobrażenia – w ostatnich latach wiele renomowanych kiedyś imprez zniknęło z kalendariów – angielski Ipex w Birmingham, czy rodzima poznańska Poligrafia, są tego „żywymi” przykładami. Bronią się jeszcze specjalistyczne imprezy poświęcone technologiom cyfrowym oraz etykietom i opakowaniom, nakręcane rosnącym potencjałem rynku i postępującym rozwojem technologicznym.

Co zatem w zamian kultowej, tradycyjnej drupy?

Lukę zdają się szybko wypełniać, trochę jeszcze protezowo, ale jednak, wirtualne targi, wspierane najnowszymi technologiami. W dobie powszechnej informatyzacji, coraz szerszego dostępu do szybkiego Internetu i ucyfrowienia środków przekazu, narzędzie to bardzo szybko popularyzuje się także w naszym środowisku, dając możliwość zaprezentowania na odległość urządzeń, czy przeprowadzenia warsztatów online. Jednym z niedawno odbytych wydarzeń w całkowicie wirtualnej formie były amerykańskie targi IFAI Expo, gdzie uczestnicy z całego świata, siedząc w zaciszu swych biur i mieszkań, mogli przez 3 dni z powodzeniem zapoznawać się z ofertą wielu producentów i uczestniczyć w licznych konferencjach, będących ważnym elementem imprezy. A sami wystawcy bardzo szybko przekierowali swoje wystawiennicze budżety na przygotowanie coraz lepiej wyglądających zdigitalizowanych stoisk. Jednym z takich wystawców była firma Miller Weldmaster – światowy producent rozwiązań do zgrzewania materiałów technicznych. Ich „stoisko” odwiedziły setki gości, a dostępni zdalnie doradcy technologiczni mieli równie dużo pracy, co podczas tradycyjnej wystawy. Koncept komputerowego demo MW, przygotowany z myślą o kolejnych tego typu imprezach, pokazuje w jakim kierunku zmierzać będzie także virtual.drupa, której najbliższa edycja ma odbyć się w kwietniu 2021 r. Z utęsknieniem czekając na tradycyjne targi z ich naturalnym gwarem, szumem pracujących maszyn i bezpośrednimi kontaktami, póki co zanurzmy się w otchłani cyfrowej rzeczywistości. Miłego zwiedzania.