Potrzeby rynkowe w zakresie krótkoseryjnego zadruku opakowań tekturowych

15 Marzec 2017

„Zamawiamy jednorazowo 3 tysiące sztuk zadrukowanych opakowań, które następnie przez kwartał, dwa składujemy, gdyż miesięcznie schodzi nam nie więcej niż kilkaset sztuk”. „Drukarnia flekso oferuje nam prosty zadruk jednokolorowy, w raczej słabej jakości, realizowany na jakimś chińskim sloterze”. „Proponujemy naszym klientom opakowania z nadrukiem, ale w ilości min. 1000 sztuk i z co najmniej dwutygodniowym terminem realizacji.”

Takie wypowiedzi wciąż jeszcze dominują w rozmowach z krajowymi podmiotami działającymi w segmencie opakowań z tektury falistej. Personalizacja, krótkie serie ze zmiennymi danymi, znakowanie własną marką, to wciąż jeszcze tylko hasła, które na Zachodzie są wyznacznikiem nowoczesnego opakowania, a u nas zdobywają dopiero przyczółki, stanowiąc ciekawostkę konferencyjnych wystąpień ostatnich lat.

Nie oznacza to oczywiście, że wymagania rodzimego rynku są diametralnie różne od potrzeb odbiorców zza Odry czy patrząc bardziej globalnie, zza oceanu. Wręcz przeciwnie, są coraz częściej zbieżne, gdyż postępujący trend produkcji na żądanie, wyróżnienia się na rynku, prezentacji swojej oferty przez pryzmat ładnego wizualnie opakowania, jest u nas widoczny od wielu lat. Niestety w segmencie zadruku opakowań z tektur falistych, z wyłączeniem pudeł kaszerowanych, pozostajemy często na poziomie jednobarwnych zadruków technologią sitodrukową bądź fleksograficzną, zwłaszcza w grupie małych i średnich graczy rynkowych.

Można doszukiwać się wielu przyczyn takiego zjawiska: presja niskiej ceny za nadruk, słabo rozwinięty marketing, który napędzałby drobne zlecenia i promował nowe możliwości, wysokie koszty pozyskania cyfrowych technologii druku, niewystarczająca ciągle jeszcze infrastruktura teleinformatyczna zakładu itd., itp.  Niemniej jednak w ostatnich 2 latach wyraźnie dało się zauważyć oddolne parcie do wdrożenia krótkoseryjnej produkcji opakowań, z wykorzystaniem dostępnych rozwiązań z zakresu druku cyfrowego.

Trend ten widoczny jest coraz bardziej nie tylko wśród drukarni, ale i producentów opakowań bez nadruku, a także hurtowni opakowań. Te pierwsze, widząc ograniczenia tradycyjnych technologii, takich jak długi czas narządu, brak możliwości szybkiej personalizacji, coraz częściej łączą technologie klasyczne z cyfrową. Z kolei dla producentów czystych opakowań, drukarka cyfrowa pozwala odciąć się od nie zawsze wygodnej kooperacji z drukarniami i przyspieszyć proces realizacji zlecenia. Dla hurtowni opakowań podjęcie decyzji o wdrożeniu technologii druku to już jest wyzwanie, a w naszych realiach wręcz krok milowy. O takim właśnie studium przypadku traktuje dalsza część artykułu.

Rok 2016, Hurtowania Opakowań Anny Gumowskiej w podwarszawskich Markach. Setki zamówień tygodniowo, zwykle na pudełka w ilościach już od 20 sztuk do kilkuset, rzadziej do kilku tysięcy. Mnóstwo wzorów opakowań, dziesiątki typów tektur: 3-wartwowych, 5-warstwowych i mikrofali. Dominują opakowania bez nadruku bądź z typowym oznakowaniem logistycznym w kolorze czarnym. Sporadycznie pojawiają się bardziej ambitne projekty.

W dziale sprzedaży rośnie jednak presja. Od pewnego czasu daje się odczuć niezadowolenie, wynikające z powtarzającego się braku możliwości realizacji zamówień klientów. A tego żaden handlowiec nie lubi, w końcu jego rolą jest spełniać oczekiwania, wychodzić naprzeciw potrzebom odbiorców, oferować wyjątkową usługę i obsługę.

Po pewnym czasie stan podwyższonego napięcie dociera do właścicieli i daje impuls do działania. Spokojnego, przemyślanego, w końcu hurtownia współpracuje blisko z rodzinnie powiązaną drukarnią flekso i jest w stanie zaspokoić wiele, nawet bardzo nietypowych wymagań klientów. Ale tu dochodzi do głosu inny czynnik – czas. Jak to kiedyś ktoś mądry powiedział „cierpliwość jest cnotą” tyle, że … jak można coś zrobić sprawnie i szybko to po co wystawiać cierpliwość odbiorcy na nieustającą próbę. I tak narodziła się myśl o inwestycji w druk cyfrowy, który pozwoli opaść presji a stworzy pozytywny wizerunek firmy jako nowoczesnej i kreatywnej, realizującej zlecenia zadruku z dnia na dzień. Dalej już decyzje i działania potoczyły się błyskawicznie: wybór optymalnej, spośród dostępnych, technologii, dobór odpowiedniego finansowania, przygotowanie infrastruktury i na przełomie roku realizacja inwestycji.

Dziś, po ponad 2 miesiącach od wdrożenia technologii druku cyfrowego opakowań, opartej na urządzeniu Xante Excelagraphix 4800, poprosiliśmy właścicielkę firmy – p. Annę Gumowską – o przedstawienie swej opinii, jakie korzyści ta inwestycja przyniosła i jak zaczęła wpływać na dotychczasowy biznes.

„Inwestycja w druk cyfrowy wymogła na nas w pierwszej kolejności przestawienie toku myślenia z produkcji opakowań z prostym, zwykle czarnym nadrukiem, na wielobarwne opakowania, które mogą stać się nośnikiem zarówno informacji logistycznej, jak i o zapakowanym produkcie, czy firmie. Takie podejście promujemy obecnie intensywnie wśród naszych klientów, pokazując im możliwości, jakie niesie wdrożona technologia, w zakresie np. odwzorowania grafik, jak i drukowania zmiennych danych, które częściowo zastąpić mogą etykiety. Dla odbiorców końcowych, zwłaszcza mniejszych, jest to często nowość z którą wiąże się konieczność przygotowania od podstaw projektu opakowania, jego zwizualizowania klientowi, następnie  przygotowania plików w odpowiedniej rozdzielczości i wykonania próbnego opakowania. Do tego dochodzi informacja, jak dana kolorystyka jest odwzorowywana na dobranym podłożu tekturowym i jakie są ograniczenia technologiczne, np. że kolor złoty drukowany z CMYK-a nie będzie, taki jak sobie pierwotnie klient wyobrażał. O tym i innych aspektach marketingowych związanych z drukiem opakowań piszemy też na naszym blogu, łączącym edukację z promocją, do którego śledzenia serdecznie zapraszam” - http://e-hurtownia-opakowan.blogspot.com/.

Hurtownia Opakowań Anna Gumowska jest dynamicznie rozwijającą się firmą, powstałą w 2010 r. Pomimo krótkiej historii działalności na rynku opakowań już zdobyła zaufanie oraz renomę rzetelnego i solidnego partnera w biznesie. Jako dostawca różnorodnych opakowań tekturowych, wykonuje pudełka na zamówienie z tektury 3-warstwowej, 5-warstwowej i mikrofali z nadrukiem lub bez. Hurtownia proponuje swoim Klientom opakowania tekturowe fasonowe z wykrojnika, jak i typowe kartony klapowe, a także  taśmy pakowe z nadrukiem. W ofercie posiada również pozostałe produkty służące do pakowania i zabezpieczania towarów w transporcie: wypełniacze, tuby wysyłkowe, narożniki ochronne.