Klienci swissQprint stawiają na cyfrowy druk opakowań

08 Sierpień 2017

W ostatnich latach branża opakowaniowa przeżywa swój dynamiczny rozwój – zarówno za granicą, jak i w naszym kraju. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez KPMG, co trzecia firma poligraficzna w Polsce zajmuje się drukiem opakowań lub etykiet. Eskalacji tychże przedsiębiorstw towarzyszy stale rosnący popyt na coraz to bardziej wyrafinowane i przyciągające uwagę opakowania, dla których cele promocyjne i reklamowe są niekiedy nawet ważniejsze niż tylko ochrona znajdującego się wewnątrz produktu. W związku z tym nasilającym się trendem, oczekuje się od maszyn drukujących coraz to większej precyzji, jakości druku i dokładnego odwzorowania kolorów.

Wymaganiom tym wychodzi naprzeciw szwajcarski producent swissQprint ze swoimi ploterami UV i UV LED, które wbrew możliwym sugestiom, nie znajdują zastosowania wyłącznie w druku wielkoformatowym i reklamie POS/POP, ale coraz częściej odnajdują się także w produkcji opakowań przy wykonywaniu makiet, jak i całych zleceń. 

Na rynku opakowaniowym rośnie sukcesywnie nacisk  na uszlachetnianie i indywidualizację wydruków. Nakłady są coraz krótsze. Producenci markowych towarów nie chcą pozostawiać nic przypadkowi, stąd nieodparta potrzeba wykonywania testów mówi Ulrike Bräutigam założycielka niemieckiej firmy Bräutigam: Medien, która od kilku lat posiada ploter UV firmy swissQprint i z powodzeniem wykorzystuje go do wykonywania wyszukanych i autentycznie wyglądających prototypów. Możliwość obejrzenia i dotknięcia finalnego produktu stanowi duży atut i przewagę nad standardowymi symulacjami 3D, co jest wysoko cenione przez klientów Bräutigam.

Plotery swissQprint wyposażone zostały w 9 kanałów farbowych, które można dowolnie konfigurować. W praktyce oznacza to możliwość stosowania poza zwykłym CMYK kolorów light lub spotowych, lakieru czy białego, w zależności od potrzeb. Pozwala to niebywale dokładne odwzorowanie praktycznie każdego koloru. Inną opcją jest skorzystanie z konfiguracji 4x4, która podwaja wydajności produkcyjne drukarek swissQprint.

Równie ważne co sam wydruk jest jego wykończenie. Oferowane przez szwajcarskiego producenta plotery UV umożliwiają różne techniki nakładania lakieru, dzięki czemu w zależności od sposobu aplikacji może być on błyszczący, matowy a nawet wypukły. Pracownicy Ulrike Bräutigam niejednokrotnie korzystali już z tych rozwiązań, wykorzystując lakier UV do imitowania struktur powierzchni czy tłoczeń.

Istota tkwi w kreatywności. Inna niemiecka firma VB-H, także użytkująca ploter swissQprinta, nie ogranicza się niczym w swoich pomysłach, eksperymentując z zadrukiem praktycznie wszystkich materiałów mogących posłużyć do produkcji opakowań: od tektury litej i falistej, poprzez lekkie stopy i kompozyty aluminiowe, po folie z tworzyw sztucznych, szkło i skórę. Udane realizacje wdraża do masowej produkcji, którą VB-H – dzięki posiadanemu obok plotera UV ploterowi tnącemu – jest w stanie wykonać we własnym zakresie.

Dużą zaletą wykonywania opakowań techniką cyfrową jest możliwość indywidualizowania projektów. Użytkownicy ploterów UV widzą w tym trendzie duży potencjał. Możliwości druku cyfrowego nie są jeszcze w pełni wykorzystywane przez naszą branżę twierdzi Frank Rosenquist, dyrektor ds. Produkcji i Marketingu duńskiej firmy PAP emballage & display. Rosenquist zauważa, że rozczłonkowywanie zamówień staje się coraz powszechniejsze, zwłaszcza w przypadku sieci handlowych, które chętnie indywidualizują swoje produkty pod konkretne oddziały. Nieobca wytwórcom opakowań jest także pełna personalizacja produktów. Przykładowo, firma VB-H wykonała dla Ferrari limitowaną serię luksusowych kalendarzy z unikalnym numerem seryjnym na każdym z nich. Takie praktyki stają się codziennością i przestają kogokolwiek dziwić.

 

Produkty marki Ferrero, jednego z kluczowych klientów firmy Bräutigam:Medien GmbH
Prototypy tych opakowań wykonano na ploterze UV Oryx.

 

 

Referencje:

PAP emballage & display

Bräutigam:Medien GmbH

VB-H

Galeria